E-handeln i november 2024 ökade med 25 %, enligt Svensk Handels E-handelsindikator, och nådde en omsättning på 17,9 miljarder kronor. 76 % av svenskarna e-handlade under månaden, och det genomsnittliga köpbeloppet per person ökade till 2 851 kronor.
Trots denna tillväxt står svensk e-handel inför utmaningar från utländska aktörer som Temu och Shein, som fortsatt växer på den svenska marknaden och tog nästan 2 miljarder kronor av e-handelskakan i november.
– Var fjärde sekund sker ett köp från Temu och Shein. Utöver de stora risker konsumenter tar när de handlar från dessa plattformar, så slår det även hårt mot svensk e-handel. En stor del av årets ökning beror på att svenskar handlar mer från utländska sajter. Vi tror på konkurrens, men konkurrensen måste ske på lika villkor. Att frågan nu är i hetluften är positivt och det är angeläget att politiker både nationellt och på EU-nivå agerar snabbt i frågan, avslutar Per Ljungberg.
Comments