LEGO Gruppen stärker sin position som världens största leksakstillverkare efter ett rekordår 2024, där intäkterna ökade med 13 % till 74,3 miljarder DKK (cirka 108 miljarder SEK). Samtidigt minskade försäljningen hos de största konkurrenterna, Mattel och Hasbro, vilket gjorde att LEGO tog stora marknadsandelar globalt.
Nyckelfaktorer bakom tillväxten:
Marknadsdominans – LEGO växte snabbare än leksaksmarknaden och ökade sin andel i en annars nedåtgående bransch.
Brett och innovativt sortiment – 2024 var LEGO:s största produktår hittills, med 840 olika set för alla åldrar.
Satsning på digitalt och gaming – Expansionen av LEGO Fortnite har lockat över 87 miljoner spelare sedan lanseringen i slutet av 2023.
Hållbarhetsfokus – Hälften av de material som används för LEGO-klossar kommer nu från hållbara källor.
Expansion av fabriker och logistik – Nya anläggningar byggs i Vietnam och USA för att möta den ökande efterfrågan.
2024 var ett fantastiskt år där vi tog stora marknadsandelar globalt. Vår starka tillväxt gör att vi kan fortsätta investera i innovation, hållbarhet och att nå fler barn med LEGO-lekupplevelser, säger VD Niels B Christiansen.
Comentarios