top of page
Camilla Waltin

Toy Business Forum ger ny energi på Spielwarenmesse

I 20 år har Toy Business Forum varit den självklara platsen för leksaksbranschens expertkunskap på Spielwarenmesse. Under jubileumsåret 2025, från den 28 januari till den 1 februari, kommer området i Hall 3A att erbjuda några överraskningar med ett dynamiskt nytt koncept som ger en scen för kunskap, diskussion och inspiration.


Även om namn och plats förblir oförändrade, kommer ett nytt design och innovativa presentationer från internationella talare samt avslappnade nätverksmöjligheter ge en ny drivkraft och interaktivitet från tisdag till lördag.


Mer mångsidigt än någonsin

Toy Business Forum kommer att ha karaktären av ett inspirerande festival-evenemang. Besökarna kan förvänta sig ett brett program, där nya inslag som ToyPitch för pressen på tisdag och presentationen av ToyAward på onsdag ger nya perspektiv. En särskild inblick ges i en "fireside chat" mellan Spin Master CEO Max Rangel och Christian Ulrich, talesperson för den verkställande styrelsen på Spielwarenmesse eG – ett samtal som lovar fascinerande perspektiv. Mot en imponerande bakgrund kommer viktiga ämnen som digitalisering, hållbarhet, gamification, sociala medier och artificiell intelligens att diskuteras, samt trender inom detaljhandeln och leksakssektorn. Dessutom kommer "Exhibitors on Stage"-presentationerna att visa upp de senaste produkterna och innovationerna. I ett utrymme på cirka 750 m² kommer food trucks och liveband också att bidra till en avslappnad nätverksatmosfär.


Trender och handelssamtal

En särskild presentation på programmet för den första dagen, tisdag, är Axel Gottstein, CCO på sigikid, och Christian Krömer, CEO på Spielwaren Krömer och Toysino, som utforskar den provokativa frågan om specialiserad leksaksdetaljhandel fortfarande är meningsfullt 2025. På onsdag introducerar Frank Rehme, med färska insikter från den största detaljhandelsmässan i New York (NRF), de senaste trenderna och innovationerna från detaljhandelsmetropolen. Dessutom kommer den globala trendspanaren Reyne Rice, både på tisdag och torsdag, att presentera Spielwarenmesse ToyTrends, medan hon på onsdag ger en inblick i de senaste utvecklingarna och teknologierna för 2025. Dyk ner i världen av "kidults" kommer Carol Rapp och Robin de Cleur från SPIEL i Essen att göra på onsdagen, och Stefan Will från Ultra Comix – en av Europas största serietidnings- och leksaksbutiker – på fredagen. Dennis Book, försäljningschef på Thalia, ger ett bredare perspektiv när han visar de verktyg som gjorde det möjligt för honom att ta en ledande roll i den tyska detaljhandelslandsbygden.


Hållbarhet i fokus

Hållbarhet har varit ett tema inom leksakssektorn under lång tid och blir allt mer betydelsefullt inom detaljhandel och produktion. I sitt föredrag på tisdag belyser leksaks- och spelutvecklaren Dr. Katriina Heljakka från Finland aktuella utvecklingar inom leksaksdesign, med särskilt fokus på hållbarhet. Clara Blasco-López från det spanska marknadsforskningsinstitutet AIJU talar på torsdag om designen av leksaksförpackningar i en hållbarhetsålder och dess effekter på konsumenten. Dessutom kommer handeln att kunna ta del av hållbarhetsexperten Sharon Keilthy från Irland, live på scenen på Spielwarenmesse-podden.


Ny inblick i de kinesiska och indiska marknaderna

På lördagen kommer två spännande presentationer att erbjuda exklusiva inblickar i de dynamiska leksaksmarknaderna i Kina och Indien. Tianshu Schüler-Yang, grundare av SCHÜLER-märket, kommer att rapportera om tillväxten och acceptansen av moderna barns leksaker i kinesiska familjer. Tillväxtmöjligheterna på den indiska marknaden kommer att undersökas från alla vinklar genom en informativ paneldiskussion där experterna Steve Reece, Managing Director för Kids Brand Insight, och Matteo Vezzosi, Executive Director för Asia Toy & Play Association, talar tillsammans med Marlene Hösch, projektledare på Spielwarenmesse eG, om marknadsutmaningar och strategier för att bryta sig in på marknaden, samt Indiens potential som produktionscentrum. Denna diskussion kommer att ge internationella tillverkare rekommendationer för framgångsrik expansion.


Besökare kan delta i Toy Business Forum utan kostnad och ingen förhandsbokning krävs. Alla presentationer kommer att hållas samtidigt på tyska och engelska. Fullständigt program för Toy Business Forum finns på www.spielwarenmesse.de/en/toybusinessforum.

 

1 visning0 kommentarer

Comments


bottom of page